You are here
Home > Novosti > Prepoznavanje mamca može spriječiti da se “upecate”

Prepoznavanje mamca može spriječiti da se “upecate”

Kako nadmudriti online prevarante

Razumijevanje taktika koje kriminalci koriste kako bi nas nagovorili da izvršimo zadatak, poput klika na poveznicu u e-poruci, može pomoći u prepoznavanju potencijalnih prijevara. Iako online prijevare postaju sve raznolikije i ciljaju pojedince kroz različita područja i situacije, principi uvjeravanja koje koriste kriminalci ostaju isti. Uočavanje korištenih tehnika može pomoći u zaštiti nas i naših organizacija, online i offline.

Kako to funkcionira?

Svakodnevno smo izloženi bezbrojnim primjerima marketinga za razne proizvode, osmišljenim da uvjere i utječu na naše donošenje odluka. Uobičajeni primjeri su TV reklame ili skočni oglasi na web stranicama. Donošenje odluka, poput one koji proizvod kupiti, zahtijeva snagu uma, pa koristimo razne prečace kada odlučujemo što učiniti ili kako se ponašati u različitim situacijama. Ti prečaci su dobro poznati i iskorištavaju ih oni koji pokušavaju utjecati na to kako se ponašamo ili reagiramo. Kriminalci također koriste niz tehnika uvjeravanja osmišljenih da nas uvjere, na primjer, da kliknemo na poveznicu i otkrijemo vrijedne podatke. Ove tehnike, poznate i kao socijalni inženjering, koriste obmanu i psihološku manipulaciju kako bi utjecali na ljudsko ponašanje.

Prepoznajte znakove

Prijevare osmišljene da vas nagovore da odate vrijedne podatke često koriste jednu ili više sljedećih tehnika:

  • Autoritet: Tvrdi li se u poruci da je poslana od nekoga službeng, poput vašeg izvršnog direktora ili banke? Kriminalci se često pretvaraju da su važne osobe ili organizacije kako bi vas prisilili da učinite ono što žele
  • Hitnost: Jeste li pod pritiskom da brzo djelujete, na primjer zbog vremenski ograničene ponude ili hitnog slučaja? Prevaranti stvaraju osjećaj hitnosti kako bi vas spriječili da jasno razmišljate i potiče vas na brzo donošenje odluka
  • Oskudnost: Nudi li vam se nešto čega nema nema mnogo, poput ulaznica za koncert, novca ili novih lijekova? Strah od propuštanja dobre prilike tehnika je koja se koristi kako bi vas potaknula na brzo djelovanje
  • Dosljednost: Jeste li ikada odgovorili na jednostavnu e-poruku poput „Jeste li dostupni?“ samo da bi kasnije bili zamoljeni za hitnu pomoć ili uslugu? Nakon što pristanemo na nešto malo, osjećamo se sklonima ostati dosljednima i udovoljiti većim zahtjevima. Prevaranti to iskorištavaju kako bi te korak po korak naveli da pristaneš
  • Sviđanje: Osjećate li povezanost s osobom koja vas kontaktira jer se čini prijateljski nastrojena, dijeli vaše interese ili vas podsjeća na nekoga koga poznajete? Socijalni inženjeri pokušavaju izgledati pouzdano i privlačno, jer ljudi obično daju više vjerodostojnosti onima koje vole nego onima koje ne vole
  • Uzajamnost: Je li vam netko učinio malu uslugu, poput savjeta ili pomoći, prije nego što vas je nešto zamolio? Ova tehnika igra na vašu prirodnu sklonost da uzvratite uslugu, čak i kada to nije u vašem najboljem interesu

Što možete učiniti?

Prevaranti koriste psihološke trikove kako bi utjecali na vaše ponašanje. Svijest o tim taktikama pomaže vam da razumijete vlastite reakcije i olakšava prepoznavanje i izbjegavanje prijevara.

Savjeti koji će vam pomoći da uočite prijevare i ostanete sigurni:

  • Odvojite vrijeme da uočite znakove moguće prijevare
  • Nemojte se osjećati prisiljenim brzo reagirati. Razmislite prije nego što djelujete. Napravite pauzu, razmotrite uvjerljivost zahtjeva i izvršite provjere autentičnosti
  • Provjerite autentičnost poziva ili poruke. Izravno se obratite organizaciji ili pojedincu koji tvrdi da ga je poslao, koristeći podatke s njihove službene web stranice. Nemojte odgovarati na adresu ili broj u poruci
  • Nemojte davati osobne podatke ili bankovne podatke u e-poruci. Zapamtite, banke i drugi službeni izvori nikada vas to neće tražiti

Budite svjesni. Ostanite sigurni.
Be mindful. Stay safe.

Odvojite vrijeme da naučite tehnike koje kriminalci koriste kako bi vas prevarili i natjerali da odate nešto vrijedno. Ako vam se nešto čini čudnim ili predobrim da bi bilo istinito, vjerojatno i jest. Nikada ne odgovarajte na važne zahtjeve kada ste u žurbi, rastreseni ili kada možda ne možete posvetiti punu pažnju poruci, primjerice kada putujete ili koristite mobilni uređaj. Kada ste u nedoumici, ne bojte se preispitati autentičnost pojedinca ili organizacije.
Usporite, nemojte žuriti. Bolje spriječiti nego liječiti.

Saznajte više
🔗 Phishing: Spot and report scam emails, texts, websites and calls (izvor: NCSC UK)
🔗 Psychology of the Phish: Leveraging the Seven Principles of Influence (izvor: NCC Group)

Top
More in Novosti
Webinar: Kako nam digitalna svjesnost može pomoći u zaštiti od socijalnog inženjeringa

Webinar možete pogledati ovdje: Anna Collard: 'Meta-awareness in the age of AI' (webinar) Anna Collard, viša potpredsjednica u KnowBe4 Africa...

Close